top of page

18 שעות עבודה ביום, 13 אגורות לייצור פריט: תחקיר חדש במפעלי SHEIN נחשף

מערכת ניוריויסטה | ניוז | 21.10.2022

מותג האופנה מהירה שיין ידועה כחברה המזהמת ומסמלת את הרע שבעולם האופנה "זוכה" להיות שוב מואשמת בניצול עובדים. רק לפני חודשיים היה כותרות ברשת על הלקוחה שהורעלה מהמוצרים שלהם. תחקיר של צ'אנל 4 בבריטניה חשף תנאי העסקה קשים במפעל האופנה הסיני SHEIN. החברה שמייצרת אופנה מהירה וזולה הפכה למותג המדובר ביותר ברשתות החברתיות, ולאפליקציה המובילה ברשימת ההורדות בארה"ב. כשקונים בזול, יש מי שמשלם ביוקר. מדובר לא בסיסמא אלא מציאות של מאות אלפי עובדים בענף ייצור הטקסטיל והאופנה במזרח אסיה ובאפריקה, שני המוקדים המרכזיים המייצרים את הבגדים שאתם לובשים.

צילום: מתוך הסרט התיעודי של ערוץ 4 הבריטי

בימים האחרונים התגלתה האמת על מותג האופנה הסיני SHEIN דרך תחקיר שעשה של ערוץ 4 הבריטי אודות תנאי העבודה במפעלים של חברת האופנה הסינית SHEIN. כבר ידענו שהעובדים במפעלי שיין בסין עובדים בתנאים קשים בלשון המעטה, אבל התחקיר החדש מעמיק בפרטים, עם עיתונאית שנשלחה תחת שם בדוי לעבוד במפעלים, ומדווחת ממקור ראשון על החוויה שלה. היא צילמה את תנאי העבודה במצלמה נסתרת ותיעדה את המתרחש מאחורי הקלעים של המפעל- לא עומדים בחוקי ההעסקה וכוללים בין היתר ימי עבודה ארוכים של 18 שעות ללא הפסקה, יום חופש אחד בודד בחודש סופ״ש הוא מונח שאינו קיים, שכר זעום ועונשים על הספק נמוך מהמצופה.

לפי התחקיר במפעל אחד העובדים מרוויחים שכר בסיס של כ-2,000 ש״ח בחודש על מנת להפיק לפחות 500 פריטי לבוש מדי יום, אבל השכר של החודש הראשון לא משולם להם בזמן. הסיבה לשעות העבודה הארוכות היא הניסיון של העובדים להרוויח עמלה על פריטים נוספים מעבר ל-500, עליהם הם מרוויחים כ-7 אגורות לפריט. מפעל נוסף שנבדק מעסיק את העובדים בתנאים אחרים – ללא שכר בסיס, עם תשלום של כ-13 אגורות עבור כל פריט לבוש שהם מייצרים.

צילום: מתוך הסרט התיעודי של ערוץ 4 הבריטי

בסרט התיעודי, אותו מנחה העיתונאי אימאן עמרני, נכנס לראשונה עובד סמוי למפעלים של SHEIN במחוז גואנגג'ואו הסיני ויוצא עם רשמים מדאיגים: בעוד שחוקי העבודה הסיניים מגבילים את שעות העבודה לעד 40 שעות בשבוע, המצלמות הסמויות מתעדות את העובדים מתחילים לעבוד ב-8 בבוקר ומסיימים את יום העבודה בשעות הבוקר המוקדמות.

"במפעל מתקיימת מערכת לא אנושית", אומר הכתב הסמוי לעמרני, "העובדים צפויים לייצר מאות פריטים בכל משמרת, כאשר השכר היומי הממוצע של עובד במפעל הוא עלוב". על פי התיעודים השונים בסרט, השכר החודשי של העובדים במפעל SHEIN מגיע לכל היותר ל-500 פאונד בחודש (שווה ערך לכ-2,000 שקלים) כדי לייצר 500 פריטי לבוש ביום.

צילום: Shutterstock , Lucian Caman

בתגובה רשמית למגזין INSIDER מסרה החברה כי היא “מאוד מודאגת מהממצאים שמפרים את אמנת העבודה שלנו. האמנה מבוססת על חוקים העסקה בינלאומיים ומקומיים המבטיחים תנאי העסקה הולמים.” עוד היא מוסיפה כי היא בודקת את על הספקים והמפעלים שלהם על באופן פתאומי ועל בסיס קבוע כדי לוודא את העמידה בתנאים. הגיע הזמן לא לתת יד לתעשייה שמנצלת עובדים בצורה כה מכוערת. רק אנחנו כקהילה בינלאומית יכולה לעצור את הדבר הזה.

bottom of page