top of page

מה היא אופנה ישראלית?

מערכת ניוריויסטה | סיקור | 24.04.2023


יום העצמאות קורה מחר, יום בו מציינים את יום הקמתה של המדינה שלנו. במסגרת לימודי עיצוב אופנה במרכז האקדמי ויצו חיפה נשאלה השאלה:


מהי אופנה ישראלית?


האסוציאציה הראשונה שעולה לראש, כשחושבים על אופנה ישראלית, היא בגדים בכחול ולבן. אך כפי שהמציאות הישראלית והחברה הישראלית היא יותר מורכבת, כך גם האופנה הישראלית. הישראליות היא העולה החדש שמסתגל לחיים בארץ חדשה, היא ילדות בקיבוץ והיא רעש וריחות השוק וגם האוכלוסיה המגוונת.

סטודנטים לעיצוב אופנה מהמרכז האקדמי ויצו חיפה בפרויקט המציג דרך מערכות לבוש ייחודיות את הישראליות מזווית אחרת.



בקורס "אופנה ישראלית" בהנחיית ד"ר עומרי גורן במרכז האקדמי ויצו חיפה, חקרו הסטודנטים את הישראליות באמצעות עיצוב של מערכת לבוש. כל סטודנט התחבר לנושא אחר שהיווה עבורו מקור השראה ויצר מתוכה מערכת לבוש. הסטודנטים אותגרו בצלליות אופנתיות, חומרים, פיתוחי טקסטיל וצבעים.


מרגרט שניצר בפרויקט ״מבט ראשוני של עולה חדש למדינת ישראל״. שניצר, שעלתה לארץ מאוקראינה, חיפשה את הקשר שלה למדינה ולמושג ״ישראלית״. "גם אחרי שש וחצי שנים זה היה קצת קשה כי התרבות של ארץ מולדתי נשאר ויישאר איתי לנצח" היא משתפת ומוסיפה "החלטתי להראות את נקודת המבט שלי לאופנה בישראל, שהיא גם בעצם השאלה -האם יש תשובה מדויקת למה היא ״אופנה ישראלית״?". בשנותיה הראשונות בישראל שמה לב שניצר לשלושה דברים מרכזיים ושונים ממה שהכירה: חיילים שמסתובבים בכל מקום לבושים במדים כשנשק מעטר את גופם, נשים שמסתובבות בכל מקום ("גם בעיר וגם בקניונים" כלשונה) עם פיג’מות של מיקי מאוס, והבחירה במכנסי ג׳ינס לכל אירוע. את שלושת הדברים האלו, חיברה הסטודנטית בטכניקת טקסטיל ייחודית שפיתחה ויצרה חליפת דנים בגזרת אוברסייז.

מרגרט שניצר - קרדיט צילום תיאה פרנק

שירה טסלר בפרויקט ״ילדי קיבוץ" שעוסק בילדות בבתי הילדים בקיבוץ. לא ילדי משפחה, לא ילדי הורים, אלא חלק מהמערכת. ילדים שיתופיים. כמה הבדל בין תחושת ה"ביחד" של הקיבוץ לחיים הבודדים שאותם ילדים קיבלו לרוב. "מתוך התובנה הזו, יצרתי מעיל-שמיכה עשוי מפיסות בד משי שהיה שייך לסבתי בקיבוץ, בצביעה ובתפירה לקחתי השראה מהטכניקות שלמדתי ממנה. באמצעות הכפתורים, המעיל תמיד יכול להיפתח ולחזור לצורתו כשמיכה" מספרת טסלר.

שירה טסלר-קרדיט צילום תיאה פרנק

הדס קור בפרויקט "מלכת השוק" העוסק בשוק מחנה יהודה. "כשאני הולכת בשוק אני מרגישה עילוי נפש. לראות את הפירות והירקות בשיאם. העגבניות מחייכות אלי עם הגומות שלהן, התבלינים מדגדגים לי באף והפלפלים צועקים לי בקולי קולות. הדגים המסריחים, הגבינה המעובשת והבשר המדמם... כל השוק כל כך רעב וכך גם אני. הכנאפה רוקדת עם הקישקע, הקיורטוש עם עלי הגפן - רק בשוק. ואין שמחה ממני!" מסבירה קור. בפרויקט זה יצרה קור הדפס שמעביר את תחושותיה בשוק. היא בחרה דימויים שמאפיינים את השוק באופן כללי ואת המפגש היהודי-מוסלמי שמייחד אותו. ההדפס נעשה בסדנת הדפס משי במסגרת לימודיה. בנוסף, על השמלה, הכפפות והנעליים היא תפרה פיצוחים בכדי להעביר את החוצפה הישראלית שבשוק.

הדס קור - תיאה פרנק.

רחל גץ-סלומון, ראש מחלקת האופנה במרכז האקדמי ויצו חיפה: "אחת ההחלטות הראשונות שקיבלתי עם כניסתי לתפקיד ראש המחלקה בשנה שעברה, הייתה להפוך את הקורס "אופנה ישראלית" לקורס חובה עבור כל הסטודנטים (עד אז הקורס היה בחירה). בנוסף, הכנסנו השנה גם קורס תיאורטי העוסק בהיסטוריה של האופנה בישראל, במחשבות עליה ובניתוח שלה.

העיסוק שלנו, כמעצבי אופנה, במרחב בו אנו חיים ופועלים הוא קריטי, וחשוב מאין כמותו. מעצבת חייבת להבין את ההקשר בתוכו היא פועלת ואת המסורת של השדה בו היא מתקיימת. בעולם רווי כל כך בדימויים ובעיצובים מסחררים, העיסוק במקומי ובאותנטי הוא אשר יכול לבדל את המעצבים ולהעניק להם את הייחודיות שאותה לא ניתן להשיג בשום דרך אחרת".


מה היא אופנה ישראלית בשבילכם?


bottom of page