top of page

חגיגה של אהבה: "אלבר אלבז מפעל החלומות"

מערכת ניוריויסטה | סיקור | 13.09.2022

אמש התקיים אירוע הגאלה הגדול והמרגש של התערוכה "אלבר אלבז מפעל החלומות" במוזיאון העיצוב חולון. התערוכה לוקחת אותנו למסע מרתק על חייו של אלבר אלבז וחושף בפנינו את סודות ההצלחה של גאון האופנה. אם אתם חובבי אופנה גדולים בטוח ביקרתם בתערוכת "הנשף" בהפקתה של האוצרת יערה קידר שלקחה אותנו למסע אופנתי ישראלי עוצר נשימה, גם הפעם דאגה לנו קידר לקחת אותנו למסע מלא רגש, מחשבות ותחושות שהשאיר אותנו פעורי פה.

תערוכת "אלבר אלבז – מפעל החלומות" מוזיאון העיצוב חולון | צילום: אלעד שריג
"הדבר היחיד שאני לא עושה זה לסכם. אני לא עושה רטרוספקטיבות."- אלבר אלבז

התערוכה מסכמת את חייו וכמה מיוחד היה. הלוואי ויכולנו להעביר לכם את הדפיקות הלב שהיו לנו שנכנסנו בדלת של מוזיאון העיצוב חולון, רק מלראות את שמו בענק גרם לליבנו לרקוד ריקודי סלסה ולפעום בחוזקה. “במרחק הליכה מהמקום שאנחנו נמצאים עכשיו גדל ילד חולם בשם אלבר שהלך לבית הספר עם שני תיקים. אחד לספרים ואחד לחלומות. “מפעל החלומות” מכבדת את דרכו ומזמינה את המבקרים לחוות את המסע והחלום של אלבר. מעל לכל רציתי לאפשר לקהל להרגיש איך זה להגשים חלום.” אמרה יערה קידר אוצרת התערוכה במסיבת העיתונאים.


תערוכת "אלבר אלבז – מפעל החלומות" מוזיאון העיצוב חולון | צילום: אלעד שריג

מיה דבש, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון:"את התכונה הנדירה הזו אנחנו שואפים לייצג בתערוכה – מבט ממוקד ואינטימי בתחנות חייו של אלבר ומבט רחב על יצירה חובקת עולם, של יוצר שהוא בעל כישרון יוצא דופן ובה בעת מאוד אנושי. תערוכה זו היא גם הזדמנות מיוחדת להציג את היכולת של עולם העיצוב לעסוק ביצירה של אדם, זמן קצר כל כך לאחר לכתו, במקצועיות וברגישות הראויה.״


התערוכה מורכבת מחללים שונים שגורמים לתחושה של צמרמורת ודמעות זולגות מההתרגשות.

בחלל הראשון ניתן להבחין על הרצפה ציר זמן שתיקח אותכם למסע בין אבני דרך של אלבז. איורי אופנה שהיה מצייר במחברת שהיה תלמיד בבית ספר, כתבות על עיצוביו שנכתבו עליו כשהיה סטודנט בשנקר ותמונות שמסכמות את חייו ואת האדם שהיה היו מודבקות על הקיר. וזה לא הכל בחלק המרתק הזה, תוכלו למצוא קטעי קריאה ומשפטים מעוררי השראה שמחזקים את הייחודיות שלו. "סגנון הוא הדבר היחיד שאי אפשר לקנות. הוא לא נמצא בשקית הקניות, בתווית או בתג המחיר. הוא משתקף מהנשמה שלנו אל העולם שבחוץ- רגש" אלבר אלבז.


תערוכת "אלבר אלבז – מפעל החלומות" מוזיאון העיצוב חולון | צילום: אלעד שריג

יערה קידר, אוצרת התערוכה: ״אלבר היה לכוכב על בעולם האופנה העולמי אך גם נשאר אדם אהוב, נדיב וצנוע. הוא נהג לומר שאינו אוהב סיכומים ואינו עושה רטרוספקטיבות. התערוכה ׳אלבר אלבז - מפעל החלומות׳ שואבת השראה מרוחו ומאישיותו הכובשת – היא אינה מנסה לסכם, אלא לספר למבקרים סיפור חדש של אופנה ורגש ולתת השראה גם למעריציו הרבים וגם לחולמים וחולמות חדשים."


אם תרדו קומה תגיעו לקומה קסומה עוד יותר שם מוצגים מכלול של עיצובי ודגמי קוטור מתוך קולקציית ההשקה שעיצב אלבז למותג שלו, AZ FACTORY, גם השמלה האייקונית הזהובה שנשלחה על ידה של מריל סטריפ שעיצב עבורה לטקס האוסקר בו זכתה.

שמלת הזהב של מריל סטריפ בתערוכת "אלבר אלבז – מפעל החלומות". אוצרת: יערה קידר, מוזיאון העיצוב חולון | צילום: אלעד שריג

מריל סטריפ בשמלת האוסקר של אלבר אלבז ללנוון, 2012 | צילום: GettyImages

גם קטעי וידיאו שונים שסחפו מספר דקות וריתקו אותנו. ב-4 קטעי הווידאו ניתן לשמוע את אלבז בכל פעם בשלב אחר בחייו, מספר את סיפורו בקצרה.

בקומה העליונה של המוזיאון מיני תערוכה של אופנת על ובה יותר מ-30 בובות פורצלן מהאוסף הפרטי של אלבר, שמוצגות בפעם הראשונה לקהל. כל בובה היא דגם מוקטן של מיטב העיצובים האיקוניים שעיצב לבית לנווין.


גם התצוגה LOVE IS LOVE הייתה בחלל זה שם מוצגים 46 העיצובים השונים שיצרו בתי אופנה גדולים כהומאז' לאלבז. היה יוצא מין הכלל ועוצר נשימה לראות איך כל בית אופנה בחר ליצור את ההומאז' שלו דרך חיבור הקו האישי שלו יחד עם פרטים המאפיינים את אלבז.

תערוכת "אלבר אלבז – מפעל החלומות" מוזיאון העיצוב חולון | צילום: אלעד שריג

תערוכת "אלבר אלבז – מפעל החלומות" מוזיאון העיצוב חולון | צילום: אלעד שריג

"'אהבה׳ הייתה מושג מנחה נוסף בחייו והתערוכה היא, יותר מהכל, סיפור אהבה לאלבר. זו הזמנה להכיר את מעצב העל, להכיר את סיפורו מנקודות מבט שונות על חייו המרגשים, לאישיותו הכובשת ולהתאהב.״ יערה קידר.

התערוכה הייתה מלאה ברגשות. אחד מהדברים שבלטו הוא שאלבז יצר מהלב וגרם למילה להיות כה משמעותית. כל דבר שיצר עשה באהבה רבה וזה מה שיחד אותו והביא אותו להוות מקור השראה עבור אנשים. ממליצות בחום להגיע ולהרגיש את הרגשות שהרגשנו ולהיות מהופנטים מחייו הקסומים, הוא המקור ההשראה להגשמת חלומות ושהכל אפשרי.

התערוכה תיפתח לקהל הרחב ב-15 לספטמבר 2022 במוזיאון העיצוב חולון, ותוצג עד ל-25 בפברואר 2023. רכישת כרטיסים דרך אתר מוזיאון העיצוב חולון - https://www.dmh.org.il/


תערוכת "אלבר אלבז – מפעל החלומות" מוזיאון העיצוב חולון | צילום: אלעד שריג

bottom of page